انویدیا در حال برنامهریزی برای عرضه یک پلتفرم مبتنی بر Arm برای رایانههای شخصی مصرفکننده در سپتامبر 2025 است، حرکتی که نشاندهنده ورود جدی این شرکت به بازار CPU است. این اقدام انویدیا طراحیهای پیشرفته CPU و GPU این شرکت را در یک پلتفرم ترکیب کرده و برای دستگاههای سطح بالا هدفگذاری شده است. پیشبینی میشود که انتشار گستردهتری از این پلتفرم در مارس 2026 صورت گیرد.
انویدیا با استفاده از تجربه ارزشمند خود در کار با پردازندههای Grace و تراشههای Tegra، و همچنین نقش برجستهاش در حوزه سرورهای هوش مصنوعی و صنعت کارتهای گرافیک، به دنبال ورود قوی به بازار رایانههای شخصی است. تحلیلگران صنعت معتقدند که این تجربههای متنوع میتواند موقعیت مستحکمی برای انویدیا در بازار رایانههای شخصی ایجاد کند.
زمانبندی این حرکت نیز قابلتوجه است. این برنامه درست همزمان با پایان یافتن قرارداد انحصاری کوالکام برای ویندوز در دستگاههای مبتنی بر Arm تنظیم شده است؛ وضعیتی که درها را برای ورود شرکتهای جدید به فضای رایانههای شخصی ویندوز مبتنی بر Arm باز میکند و به احتمال زیاد رقابت جدیدی در این بازار ایجاد خواهد کرد.
بر اساس پیشبینیها، رویکرد انویدیا میتواند دو مسیر احتمالی را دنبال کند: اول، توسعه یک تراشه با گرافیک داخلی که به طور مستقیم با محصولات AMD، اینتل و کوالکام رقابت کند؛ و دوم، تولید یک CPU با عملکرد بالا که به همراه یک GPU مجزا برای کاربران حرفهای و علاقهمندان به بازی عرضه شود. گزینه دوم به انویدیا این امکان را میدهد تا صحنه بازیهای سنتی مبتنی بر معماری x86 را هدف بگیرد.
برای موفقیت در این مسیر، انویدیا باید مطمئن شود که بازیهای مدرن روی پلتفرم جدید به خوبی اجرا میشوند. ارتباطات گسترده انویدیا با توسعهدهندگان بازی میتواند این فرایند را تسهیل کند. جالب است بدانیم که این اولین بار نیست که انویدیا تلاش میکند وارد بازار رایانههای شخصی شود؛ این شرکت در سال 2011 با ویندوز RT نیز این تجربه را داشته است، هرچند آن پروژه به نتایج مورد انتظار نرسید.
برگرفته از notebookcheck.net