آغاز جنگ گلادیاتورها
بالاخره اتفاق می افتد، پس از سالها طعنه، وعده و هیاهو، سومین بازیکن پرطرفدار امروز وارد بازی کارت گرافیک میشود و قصد دارد دو قطبی Nvidia/AMD را متزلزل کند. پردازندههای گرافیکی Arc اینتل که مدتها انتظارشان را کشیده ایم امروز به بازار آمدند – البته نه آنطور که شما انتظار دارید. رونمایی بزرگ Arc بهجای معرفی بهصورت دسکتاپ، از طریق لپتاپها ارائه میشود، که میتواند برخی از مزیتهای لذتبخش اینتل را در سیستمهای تنظیمشده حول پردازندههای اصلی و پردازندههای گرافیکی Arc ارائه دهد.
با لپتاپهای آرک اینتل آشنا شوید
امروز، اینتل پردازندههای گرافیکی موبایل سری A Arc خود را به پایان رساند و تنها سادهترین نسخههای آن یعنی سری Arc 3 ، یک سری مقرون به صرفه را عرضه کرد. A350M و A370M در لپتاپهای موجود برای پیشسفارش امروز با قیمتهای 899 دلار ظاهر میشوند. نوتبوکهای قدرتمندتر Arc 5 و Arc 7 قرار است در چند ماه آینده وارد عرصه شوند. تمامی پردازندههای گرافیکی Arc از معماری گرافیکی جدید Xe HPG اینتل استفاده میکنند. ما جزئیات معماری Xe HPG را در مقالهای جداگانه توضیح داده ایم، اما میتوانید نگاهی سطح بالا به پردازندههای گرافیکی موبایل در زیر بیاندازید.
اینتل با تمرکز بر لپتاپهای مقرونبهصرفه بهجای جهش مستقیم به نبرد برای برتری دسکتاپ های رده بالا، با نقاط قوت خود بازی میکند. بله، Arc قبل از هر چیز برای بازی طراحی شده است—اینتل میگوید لپتاپهای Arc 3 در بازیهای سهگانه A با رزولوشن 1080p در تنظیمات بالا و متوسط از 60 فریم در ثانیه فراتر میروند و در بازیهای ورزشی 90 فریم بر ثانیه، سرعتهای موجود را با گرافیک یکپارچه دو برابر میکنند.اما این شرکت بیشتر بر ارزش و ویژگی های منحصر به فردی که Arc می تواند ارائه دهد تمرکز کرده است.
این کار با موتورهای رسانه و نمایشگر شروع می شود که در تمام پردازنده های گرافیکی Arc ثابت می مانند. هر پردازنده گرافیکی Arc میتواند تا چهار خروجی HDMI 2.0b و DisplayPort 1.4a را پشتیبانی کند (اگرچه پیکربندی در لپتاپ متفاوت است). آنها قادر به خروجی تا 360 هرتز در وضوح 1080p و 1440p هستند یا خروجی یک جفت پنل 4K/120hz یا 8K/60hz را تامین می کنند. این قابل توجه است، به خصوص در لپ تاپ های ارزان قیمت Arc 3، اما این موتور رسانه ای است که جادو از آنجا شروع می شود.
پردازندههای گرافیکی Arc تمام ویدیوهای سطح بالای مورد انتظار را از کدهای 8K ده بیتی HDR و HEVC، AVC، و VP9 ارائه میکنند. Arc همچنین چیزی را ارائه می دهد که هیچ سازنده GPU دیگری ارائه نمی دهد: شتاب رمزگذاری AV1 مبتنی بر سخت افزار. استاندارد ویدئویی نسل بعدی بسیار کارآمد، توسط کنسرسیومی از غولهای صنعت ایجاد شد و به سرعت در حال حرکت به سمت عادی شدن است. پردازندههای گرافیکی دسکتاپ های مدرن از رمزگشایی AV1 پشتیبانی میکنند که میتواند به تماشای ویدیوهای 8K بدون داغ شدن سیستم شما کمک کند، اما تا کنون برای ایجاد ویدیوهای AV1 به تنهایی نیاز به استفاده از نرمافزار داشتید.
اینتل می گوید که ساخت AV1 با شتاب سخت افزاری که توسط Arc همراه می شود 50 برابر سریعتر از رمزگذاری های نرم افزاری است. در یک ویدیوی کوتاه که جریانی از Elden Ring را در X-Split نشان میدهد، با سرعت 5 مگابیت در ثانیه، یک جریان AV1 وضوح بصری بسیار بهتری نسبت به رمزگذار استاندارد H.264 ارائه میکند و چمنها، بوتهها، دیوارها و دیگر عناصر ظریفتر را به نمایش میگذارد.
پیوند عمیق: سس ویژه اینتل
Arc مزیت خود را در سیستمهای تمام اینتل با Deep Link افزایش میدهد، مجموعهای از ویژگیها که میتوانند عملکرد را به میزان قابل توجهی در هنگام جفت شدن GPU با پردازنده محبوب سری Core اینتل بهبود بخشند. Deep Link قبلاً وجود داشت، در حالی که این شرکت از پردازندههای گرافیکی لپتاپ Xe Max خود برای ارتقای فناوری استفاده میکرد، اما با عرضه Arc به آن سوپرشارژ شد. پیوند عمیق حول سه ویژگی کلیدی می چرخد.
Dynamic Power Share به طور هوشمند انرژی را بین CPU و GPU اینتل منتقل میکند و در مواقع نیاز به هر یک فضای بیشتری میدهد، مشابه فناوری SmartShift رقیب AMD یا Dynamic Boost Nvidia. هر 100 میکروثانیه (یا 10 بار در ثانیه) از سیستم نظرسنجی میکند و بررسی میکند که چقدر روی پردازنده گرافیکی Arc فشار وجود دارد. (یک حالت فعالیت کم نیز وجود دارد که فشار کمتری به مصرف باتری وارد میکند.) اگر کارها به خوبی اجرا شوند، همه چیز سر جای خود باقی میماند. اما اگر پردازنده گرافیکی Arc تحت بار سنگین باشد، لپتاپ قدرت بیشتری را به سمت آن میفرستد. و زمانی که پردازنده گرافیکی زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرد، Dynamic Power Share توان بیشتری را به سمت پردازنده Intel Core می اندازد تا عملکرد دسکتاپ بهتری ارائه دهد.
سایر ویژگیهای Deep Link به نرمافزاری نیاز دارند که از آن پشتیبانی کند، اگرچه کار روی آن در حال انجام است. Hyper Encode به نرمافزار اجازه میدهد تا به همه موتورهای رسانهای موجود اینتل در لپتاپ شما دسترسی داشته باشد، بهجای اینکه فقط به CPU یا GPU شما تکیه کند، همانطور که در هنگام کدگذاری ویدیو معمول است. OneVPL API اینتل کدهای رسانه را به دستههایی از فریمها تقسیم میکند و آنها را به پردازنده گرافیکی Arc و پردازنده Core و گرافیکهای یکپارچه آن برای پردازش به سبک دورگرد(round robin) ارسال میکند. این کار باعث میشود که تمام سختافزار موجود شما تا حد امکان سریع کدگذاری شود.
اگر نتایجی که در حین پردازش دسته ای فیلم ها در روز های اخیر با Hyper Encode دیدیم، نشانه ای باشد، این می تواند یک ویژگی تغییر دهنده بازی برای سازندگان محتوا باشد، به خصوص اکنون که می توان قدرت آن را روی کدهای ویدیویی تکی اعمال کرد. این در نرم افزارهای رمزگذاری که از فناوری عالی QuickSync اینتل پشتیبانی می کند، دو برابر می شود. کدگذاری Hyper Encode، QuickSync و AV1 میتواند یکی از سه گانه قدرتمندی باشد که انویدیا و AMD میتوانند برای مطابقت با آنها مشکل داشته باشند – با فرض اینکه پشتیبانی نرمافزاری گستردهای برای آن ها فراهم شود.
اینتل می گوید Hyper Encode می تواند تا 60 درصد عملکرد بهتری نسبت به گرافیک یکپارچه Iris Xe Alder Lake ارائه دهد.
در نهایت، Hyper Compute، یک ویژگی جدید در Deep Link است. Hyper Compute از تمام هستههای XMX که اینتل در پردازندههای گرافیکی Arc فشرده کرده استفاده میکند تا وظایف هوش مصنوعی را با استفاده از API جدید «خدمات یادگیری ماشین» برای OpenVINO تسریع کند. امکان های فوق العاده ای از کاربردهای احتمالی برای این ویژگی وجود دارد، اما اینتل آن را با هوش مصنوعی بهبود ویدئو Topaz Labs به نمایش گذاشت و یک ویدیوی 1080p را به 4K ارتقا داد در حالی که کیفیت تصویر را هم افزایش داد. Hyper Compute به نرم افزار اجازه می دهد فریم های ورودی را به چندین کاشی مختلف تقسیم کند، آنها را به گرافیک یکپارچه CPU اینتل و همچنین Arc GPU ارسال کند، سپس آنها را دوباره مونتاژ کند تا فریم های نهایی و پیشرفته را با کلیپ بسیار سریعتر ایجاد کند.
اینتل ادعا میکند که Hyper Compute تا 24 درصد عملکرد اضافی در این کار ارائه میدهد – یک چیز خوب، زیرا ارتقاء هوش مصنوعی Topaz Labs تفاوتهای بصری واقعاً ملموسی را در هنگام بهبود عکسها و ویدیوهای قدیمیتر ارائه میدهد، اما پسر ممکن است این کار کمی طول بکشد.
Intel XeSS و AI در بازی ها
سازندگان محتوا تنها کسانی نیستند که می توانند هسته های XMX با هوش مصنوعی را به کار ببندند. در رونمایی اولیه از پردازندههای گرافیکی Arc خود در آگوست گذشته، اینتل از XeSS نیز استفاده کرد، که بسیار شبیه به DLSS پر افتخار انویدیا است. این به هستههای XMX ضربه میزند تا از هوش مصنوعی برای ارتقای یک رندر داخلی که با وضوح پایینتر اجرا میشود، استفاده کند، سپس تصویر حاصل را تمیز میکند و عملکرد بسیار بیشتری را بدون تأثیر بصری (احتمالاً بسته به تنظیمات مورد استفاده) به شما میدهد. بهتر از این، از فناوری بازگشتی روی کارتهای گرافیکی که فاقد هسته XMX هستند استفاده میکند، به این معنی که XeSS روی پردازندههای گرافیکی Nvidia و AMD نیز کار میکند.
مانند DLSS و AMD FidelityFX Super Resolution 2.0، XeSS از سازندگان بازی میخواهد که پشتیبانی را در بازیهای خود ادغام کنند. برای راه اندازی Arc، اینتل تعدادی بازی را معرفی کرد که تا اوایل تابستان از XeSS پشتیبانی می کنند، از جمله Death Stranding، Ghostwire Tokyo، Hitman III و Chivalry II.
اما XeSS تنها راهی نیست که پردازندههای گرافیکی Arc از هوش مصنوعی بهره میبرند. مانند انویدیا، اینتل از طریق یک رابط کاملاً جدید Arc Control که از طراحی روکش مدرن استفاده میکند، ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی را برای تکمیل تجربه بازی شما به کار میگیرد.
Arc Control شامل تمام اصول اولیه ای است که از نرم افزار گرافیکی در سال 2022 انتظار دارید. می توانید عملکرد GPU خود را نظارت و تنظیم کنید، درایورهای خود را به طور خودکار به روز کنید، تنظیمات جهانی را مدیریت کنید، کتابخانه بازی نصب شده خود را نگه دارید و موارد دیگر. بهتر از این، تام پترسون، یکی از همکاران اینتل به ما گفت که اینتل یک Control API جدید ارائه میکند که به نرمافزار شخص ثالث اجازه میدهد تا به قابلیتهای Arc Control متصل شود، بنابراین برنامههایی مانند RivaTuner و Afterburner MSI میتوانند تمام ویژگیهای یکسانی را در صورت اجرای آنها ارائه دهند.
اگرچه ویژگی های هوش مصنوعی جالب هستند. مانند پنلهای گرافیکی AMD و Nvidia، اینتل یک Creator Studio ارائه میکند که پخش آن را در Twitch، YouTube و دیگر پلتفرمها آسان میکند (فراموش نکنید که رمزگذاری AV1!). اینتل از هستههای XMX استفاده میکند تا ویژگیهای دوربین هوش مصنوعی مانند محو کردن پسزمینه، جایگزینی، و حذف و همچنین کادربندی خودکار شما را تقویت کند. شبیه به مجموعه پخش محبوب انویدیا است.
اما جالبتر این است که اینتل از ویژگیهای خودکار بازی نیز استفاده میکند که کلیپهای دراماتیکترین لحظات بازی شما را ذخیره میکند. ShadowPlay انویدیا ابزار مشابهی را ارائه می دهد، اما فقط در تعداد کمی از بازی ها موجود است. اینتل می گوید که Arc Control’s Auto Game Highlights نیازی به ادغام توسعه دهندگان ندارد و در حال حاضر در 10 مورد از بهترین بازی های ورزشی الکترونیکی کار می کند. البته که این ادعای اینتل بعد از مزه شدن اثبات خواهد شد، اما می تواند یک ویژگی درخشان برای تیم آبی باشد.
رو به جلو و بالا
بار دیگر، لپتاپهای Arc 3 اینتل امروز به رهبری Samsung Galaxy Book2 Pro نازک و سبک ، به بازار عرضه می شوند و همچنین، راهاندازی Arc در سادهترین نسخه موبایلی خود به اینتل کمک میکند تا برندهی استراتژیک یک بازی خانگی باشد. Devon Nekechuk از اینتل به مطبوعات گفت که لپتاپهای Arc 3 منتخب بخشی از برنامه Evo اینتل خواهند بود. Evo مجموعه گسترده ای از جزئیات فنی را دیکته می کند تا اطمینان حاصل کند که یک لپ تاپ قابل حمل، پاسخگو،دارای امکان شارژ سریع با عمر باتری تمام روز، که (البته) با فناوری های مختلف اینتل تغذیه می شود، دارید. لپتاپهای Evo مجهز به Arc باید از همان دستورالعملها پیروی کنند، اما عملکرد بازی را دو برابر گرافیک یکپارچه افزایش دهند،از رمزگذاری AV1 و ویژگیهای جذاب روی کاغذ XeSS و Deep Link اینتل، پشتیبانی کنند در حاالیکه قیمتهای 899 دلار ارائه میدهند.
این یک روش اینتل برای راهاندازی معماری Xe HPG و اولین کارتهای گرافیک مجزای مصرفکننده آن است، و یک روش متمرکز بر برجسته سازی ویژگیها و مزایای ممکن با سیستم تمام اینتل ،اکنون که پردازندههای گرافیکی Arc اینجا هستند. اینتل به جای وارد شدن به جنگ نرخ فریم با انویدیا و AMD در دسکتاپ، با نقاط قوت خود بازی می کند: مالکیت قاطع خود بر فضای لپ تاپ و پشتیبانی عمیق نرم افزاری. ما باید ببینیم که پردازندههای گرافیکی Arc زمانی که زیر تیغ بازبینی بروند، چگونه کار میکنند، اما قابلیتهایی که اینتل امروز فاش کرد، واقعاً بسیار زیبا به نظر میرسند.
و اشتباه نکنید: نزاع در راه است. لپتاپهای قدرتمندتر Arc 5 و Arc 7 تا اوایل تابستان عرضه میشوند، و اینتل میگوید که کارتهای گرافیکی دسکتاپ Arc در سه ماهه دوم عرضه خواهند شد. منتظر مبارزه از همه طرف باشید (شاهد عرضه هیولای انویدیا GeForce RTX 3090 Ti همین دیروز). هیچکدام از این شرکتها از باخت لذت نمیبرند، و زمانی که مگاکورپهای چند میلیارد دلاری آن را برای توجه شما جلب میکنند، گیمرهای رایانه شخصی و سازندگان محتوا میتوانند برندههای بزرگ باشند.
می دانید، اگر قیمت کارت گرافیک کاهش یابد. راه اندازی در قالب لپ تاپ به اینتل کمک می کند تا این دردسر را نیز دور بزند.
برگرفته از پی سی ورلد